GPL (itališkai Gas di Petrolio Liquefatto, arba angliškai LPG)- tai Suskystintos Naftos Dujos. Esant atmosferos slėgiui ir normaliai aplinkos temperatūrai, GPL būna dujų pavidale. Suslėgus uždarame inde, dujos pereina į skystą pavidalą.
Dėl tokio poveikio dujų tūris sumažėja maždaug 250 kartų. Tokiu būdu paveikus didelį dujų kiekį galima patalpinti jas į mažą talpyklą, tačiau dujų balionai turi būti pritaikyti dujų laikymui suspaustu pavidalu. Automobiliams skirtos dujos yra sudarytos iš propano ir butano mišinio. Propanas daug lengvesnis, tačiau turi mažiau energijos nei butanas.
Paveikus spaudimu, propanas kondensuojasi -42° C temperatūroje, o butanas pereina į skystą pavidalą prie -7°C.
Dėl butano gali atsirasti problemų žiemos metu: jei būtų naudojamas tik propanas, automobilio kuro sąnaudos būtų didelės.
Komerciniams tikslams naudojamos suskystintos dujos – tai propano ir butano mišinys. Vasaros metu mišinyje būna 40% propano ir 60% butano, kai žiemą santykis priešingas: 60/40.
Dėl to žiemą skystų dujų sąnaudos būna didesnės nei vasarą. Bet kokiu atveju suskystintose dujose yra nedidelis kiekis propileno. Šis angliavandenilio buvimas yra nepageidaujamas suskystintose propano- butano dujose: pilnai atskirti jį nuo kitų dujų praktiškai neįmanoma. Propileno dalis dujose yra nuo 3 iki 5%. Jo buvimas pablogina antidetonacines suskystintų dujų savybes. Būtent dėl tos priežasties reikia stengtis sumažinti propileną iki minimumo.
Suskystintos dujos savo struktūra yra daug geresnis kuras nei benzinas. Mišinys 60/40 turi oktaninį skaičių 104(RON), tuomet kai suskystintų dujų mišinys 40/60 turi 101(RON).
Dėka savo savybių, suskystintos dujos nesensta, dėl to išlieka nepakitusios neribotą laiką. Saugumo tikslais į suskystintas dujas visada pridedamas odorantas, dėl to, kad pačios dujos nematomos ir neturi kvapo.
Retais atvejais, suskystintose dujose yra kitų sudėtinių dalių: purvas, smėlis, rūdys ir metalinės dalelės. Esantys nešvarumai gali pakenkti dujinės įrangos dalims. Norint, kad nepatektų metalo dalelių, montuojant dujų įrangą rekomenduojama naudotis specialiu vamzdelio peiliu, o ne metalo pjūkleliu.
Cheminės medžiagos, kurios pridedamos į plastmasines detales, kad jos išliktų elastingesnės, gali pakliūti į suskystintas dujas ir pakenkti dujų reduktoriaus membranai, kuri reguliuoja paduodamų į variklį dujų slėgį.
Dažnai šios medžiagos papuola iš užpildymo žarnos dujų degalinėse ar iš netinkamos įrangos gamykloje, gaminančioje suskystintas dujas.
Eksploatuojamas automobilis naudoja suskystintų dujų litrais daugiau nei benzino. Taip yra dėl to, kad vieno litro suskystintų dujų svoris (propanas 60% butanas 40%) = 0,54kg, tuo tarpu vienas benzino litras = 0,73kg. Šis santykis sudaro apie 26%.
Praktiškai, didesnės dujų kuro sąnaudos 10-20% paaiškina, kodėl suskystintos dujos yra daug geresnis kuras nei benzinas, nes sudega daug efektyviau. Suskystintų dujų naudojimas pagerina variklių darbines charakteristikas dėl efektyvaus kuro mišinio (oras ir suskystintos dujos) užsidegimo. Tuo būdu į aplinką išmetama mažiau teršalų. Matuojant procentais, CO ir CH daug mažesni dirbant suskystintomis dujomis nei benzinu, nes suskystintose dujose nėra sieros ir švino.
Autorius: Roman Doval
|